سفیر

دفاع مقدس و ژئوپولیتیک

شاهكار مهندسي ـ رزمي تاريخ دفاع مقدس

پل بعثت:

اگر توانستي قاعده و قانون طبيعت را بشكني، معجزه كرده‌اي. طبيعت يك سري قاعده و قانون دارد كه شكستن آن كار هر كسي نيست.

نقشه جنوب غربی خلیج فارس و اروند رود و شبه جزیره فاو

نقشه موقعیت رودخانه اروندرود

 هيچ كس باور نمي‌كرد بشود در بحبوهه جنگ روي اروند خروشان، با آن جزر و مد زيادش و با آن عرض بلندش پل زد. اما جنگ ثابت كرد مرداني هستند كه كاري به قاعده و قانون طبيعت ندارند و يك «يا علي» مي‌گويند و مي‌زنند به آب. در هنگام جنگ تحمیلی نیازمند این بودیم تا مهمات، تدارکات، آمبولانس و تجهیزات زرهی سنگین را از رودخانه‌ها عبور دهیم.

رودخانه اروند(شط العرب)در مجاورت شهر بصره

نمایی از رودخانه اروند(شط العرب)در نزدیکی شهر بصره

برای همین تعدادی پل را طراحی کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به پل‌های «خضر »، «خیبر»، «کربلا» و «بعثت» اشاره کرد. پل «خضر» را دشمن هیچ گاه نتوانست شناسایی و یا منهدم کند چون به گونه‌ای طراحی شده بود که فضای کوچکی را بر روی رودخانه به خود اختصاص می‌داد و متحرک بود. در اجرای پل‌های خیبر و کربلا نیز ما با مشکلاتی روبرو شدیم چرا که این پل‌ها ثابت بودند و دشمن با بمباران آنها می‌توانست منهدم‌شان کند. در عملیات والفجر 8 با شش ماه تحقیق و بررسی و برگزاری جلسات به این نتیجه رسیدیم که بهتر است در دهانه اروندرود که حدود 600 متر عرض و 16 متر عمق دارد و در زمان جزر و مد به 900 متر عرض می‌رسید پل بعثت را نصب کنیم.

پل بعثت بر روی اروند رود در دهانه خلیج فارس

پل بعثت بر روی رودخانه اروند رود 1365

عملیات والفجر هشت، در دهه فجر سال 1364 آغاز شد و در 22 بهمن ماه همان سال، با اهتزاز پرچمِ گنبد مقدس رضوی، بر فرازِ مسجد جامع بندرِ استراتژیک فاو، به پیروزی رسید. برای آزاد سازی شهر فاو، رزمندگان اسلام، تمام قواعد نظامی کلاسیک را زیر پا گذاشته و از یکی از وحشی ترین رودخانه های جهان گذشتند. در دورترین افق های ذهنی کارشناسان نظامی رژیم بعث و متحدان غربی اش نمی گنجید که رزمندگان جوان و کم تجربه جمهوری اسلامی چنین ایده غیرممکنی را ممکن کنند و اروند رود را مهار نمایند.

 

پل بعثت

مرحله بعدی عملیات والفجر هشت، تامین یک راه پشتیبانی مطمئن و کم هزینه برای تدارکات رزمندگان مستقر در این شهر بود. با توجه به امکانات آن روز و وضعیت منحصر بفرد اروند رود به عنوان یکی از وحشی ترین رودخانه های جهان، ساخت پلی که بتواند، دو سوی این رودخانه را به هم وصل کند، نا ممکن به نظر می رسید . رزمندگاني كه در فاو بودند، بايد پشتيباني مي‌شدندچرا که امكانات و نيرو مي‌خواستند. احساس نیاز به بنایی بود که به آسانی منهدم نشود؛ دو پیشنهاد وجود داشت، اول ساخت تونل از اروند به فاو و دوم احداث پل بود که احداث پل به تصویب رسید و اجرای این طرح به نیروهای جهاد خراسان واگذار شد و در واقع والفجر هشت عملیاتی متکی به مهندسی بود. ‌بعد از ۲۶ سال که از آن واقعه می گذرد پمپ هایی که در آن زمان ساخته شد هنوز موفق به ساخت مجدد آن نشده‌ایم. اﺣﺪاث ﭘﻞ ﺑﺮ روي رودﺧﺎﻧه اروﻧﺪ در دﺳﺘﻮر ﮐﺎر ﻓﺮﻣﺎﻧﺪھﺎن ﺟﻨﮓ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.از ﻧﻈﺮ ﻣﮭﻨﺪﺳﻲ اﺣﺪاث ﭘﻞ ﺑﺮ روي رودﺧﺎﻧﮫ اي ﺑﺎﺷﺮاﯾﻂ و ﻣﺸﺨﺼﺎت اروﻧﺪ در ﺣﺎﻟﺖ ﻋﺎدي ﻧﯿﺎز ﺑﮫ ﻣﺎھﮭﺎ وﻗﺖ و ﻣﺼﺎﻟﺢ اﻧﺒﻮھﻲ دارد. اﻣﺎ ﭘﻞ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪھﺎن ﺟﻨﮓ ﺑﺎﯾﺪ درﮐﻤﺘﺮﯾﻦ زﻣﺎن، در اﺳﺘﺘﺎر و ﭘﻮﺷﺶ ﮐﺎﻣﻞ و ﺑﮫ دور از دﯾﺪ دﺷﻤﻨﺎﻧﻲ ﮐﮫ ھﺮ روز ﺑﺎ ﺻﺪھﺎﭘﺮواز ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﻲ ﺑﮫ وﺳﯿﻠﮫ ھﻮاﭘﯿﻤﺎھﺎيﺟﺎﺳﻮﺳﻲ و دﯾﺪ ﻛﺎﻣﻞ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺎھﻮاره ھﺎي ﺟﺎﺳﻮﺳﻲ در ﻣﻨﻄﻘﮫ داﺷﺖ و از ھﻤﮫ ﻣﮭﻤﺘﺮﻣﻘﺎوم در ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﻤﺒﺎران و ﮔﻠﻮﻟﮫ ﺑﺎران ﻋﺮاق.ﺑﺎﺷﺪ

 

پل بعثت

بواسطه ضرورت احداث پلی مقاوم در قسمت‌های جنوبی فاو پشتیبانی مهندسی جنگ و جهاد(پ م ج ج) پلی بالای خیبر ساخت که روزها باز می شد و شب‌ها بسته بود در آن زمان عمق رود اروند ۱۶ متر بود که باجریان مد چندین متر به این عمق اضافه می‌شد ،این پل زیر آب ساخته شد اما توسط نیروهای عراقی بمباران شد که  مرمت شد و این پل غرق شدنی نبود، قبل از والفجر هشت، پلهايي روي اروند زده بودند، اما اروند هيچ كدام را تحمل نكرده بود و همه را بلعيده بود. يك پل به نام فجر ساخته شد كه شبها آن را نصب مي‌كردند و روزها جمعش مي‌كردند، اين پل نيز توان انتقال حجم نيروها و امكانات را نداشت و كارآمد نبود و بايد پلي محكم و مطمئن ساخته می شد تا بتواند در شبانه‌روز تجهيزات و تداركات و مهمات را به آساني به آن سوي آب برسانند. پل بعثت، به طول 900 متر و عرض 12 متر روي اروند زده شد تا چشم جهانيان را خيره كند.

پل بعثت

پل بعثت از ۳۴۰۰ لوله(مجموع لوله های ساخته شده 5000 عدد بود) به طول ۱۲ متر و قطر ۱/۴۲ متر و ضخامت ۱۶ میلی متری از نوع فولاد "60 st " تشکیل شده است . این لوله ها در هر ردیف به وسیله اتصالات گوشواره ای به هم زنجیر و متصل شده و سپس در بستر رودخانه متناسب با عرض آن ، از کف تا یک متر بالاتر از سطح رودخانه پهن و ردیف شده اند . هر ردیف روی ردیف قبلی به گونه ای قرارگرفته است که شکل شبکه لانه زنبوری را به وجود آورده اند . روی آخرین ردیف پس از تراز کردن سطح فوقانی به وسیله لوله هایی با قطر متفاوت ، به مقدار و ضخامت لازم آسفالت ریخته شده است . چون روز استقرار نیروهای مهندسی جهاد خراسان در منطقه ، در تاریخ دوشنبه ۱۷/۱/۱۳۶۵ و مصادف با روزهای نزدیک به عید مبعث حضرت رسول اکرم (ص) بود ، این پل ، " بعثت " نامیده شد . طراح و ناظر ساخت این پل ، مهندس بهروز پورشریفی فرمانده عملیات مهندسی پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی بود که در یک سانحه رانندگی در سال ۱۳۷۴ در گذشت .

یکی از مشکلات عمده سازندگان پل حمل لوله‌های ساخته شده بود چرا که  هر کامیون توانایی حمل سه لوله را داشت و ساخت این پل حدود 70 میلیون دلار هزینه دربرداشت. 80 درصد نیروهای همکار در ساخت پل دانشجویان فنی سراسر کشور و بخصوص شریف بودند که در قالب اردوهای 22 روزه یا 45 روزه به جبهه های حق علیه باطل اعزام شده بودند.ساخت پل شش ماه به طول کشید و دشمن در طول جنگ از هر سلاحي استفاده كرد كه پل را از بين ببرد، اما نتوانست.

پل بعثت در روی اروند رود

بچه‌ها دو طرف لوله‌ها را بسته بودند كه لوله‌ها در آب غرق نشوند. بعد از اين‌كه كار اتصال لوله‌ها انجام مي‌شد، در لوله‌ها را باز مي‌كردند تا آب با فشار از لوله‌ها عبور كند و لوله‌ها به زير اب بروند و غرق شوند. بعد روي لوله‌ها را زير سازي و آسفالت مي‌كردند. عراق ده ها بار این پل را مورد بمباران هوایی قرار داد اما حداکثر خسارات وارده بر آن ، تعویض چند لوله ی فولادی بود و بس.از قسمت‌های مهم اجرای این پل نحوه آسفالت‌ریزی آن بود که دانشجویان دانشگاه امیرکبیر آن را به اجرا درآوردند. ساخت این پروژه تماماً در شب انجام شد اما روز آخر بچه‌ها تا ساعت 9 صبح و روشن شدن هوا بر روی پل کار کردند. حدود 1000 نفر از بچه‌ها روی پل بودند و هر لحظه امکان داشت که دشمن آنجا را بمباران کند بنابراین به بچه‌های سپاه گفته شد تا تیر هوایی شلیک کنند تا آن‌ها محل را ترک کنند و اینگونه شد که این بچه‌ها پل را ترک کردند، چرا که حفظ جان آن‌ها  خیلی مهم بود.

 پل بعثت، شاهكار مهندسي ـ رزمي تاريخ دفاع مقدس در روز ﺳﮫ  ﺷﻨﺒﮫ ﻣﻮرخ 22/7/1365 ﺑﮫ اﺗﻤﺎم رﺳﯿﺪ و ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده رزﻣﻨﺪﮔﺎن اﺳﻼم ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و برخي از قطعات اين پل، امروز در گلزار شهداي خرمشهر است و برخي ديگر، همانجا كنار اروند، به تماشا نشسته است. تماشاي همت شيرمرداني كه او را خلق كردند و از روي او گذشتند و سندي بر هنر و اراده جوانان اين مرز و بوم افزودند.

 


برچسب‌ها: دفاع مقدس, پل بعثت, اروند رود, مهندسی رزمی
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هفتم اسفند 1391ساعت 15:28  توسط زراعت پیشه  | 

سفره هفت سین در دفاع مقدس

به هنگام آغاز سال نو و شکوفایی بهار طبیعت رزمندگان تیپ ۱۵ امام حسن مجتبی ع نیز مثل تمام رزمندگان در سرتاسر خطوط مقدم جبهه با امکانات موجود در جبهه سین های هفت سین را بنا و ذوق سلیقه خویش طراحی می کردند و با حلقه زدن دور سفره هفت سین و قرائت قرآن و دعای تحویل سال به استقبال سال جدید رفته و در این لحظات با یاد کردن از  شهدا و دوستان سفر کرده شان حاجات خویش را از خدا طلب می کردند.در سال های پس از دفاع مقدس نیز برخی از آنان آغاز سال نو را در کنار مزار دوستان شهیدشان در گلزار شهدا و یا یادمان های دفاع مقدس شروع می کنند به امید اینکه در سال جدید سال غلبه بر مشکلات و حضور بیشتر روش و منش شهدا در متن جامعه باشیم انشاء الله. 

نوروز و تحویل سال نو در جبهه های نبرد و دفاع مقدس

سفره هفت سین در دفاع مقدس


برچسب‌ها: دفاع مقدس, نوروز, هفت سین
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و سوم اسفند 1391ساعت 22:49  توسط زراعت پیشه  | 

عناوین و لینک های ارائه شده جهت تحقیق

نقشه اختلافات ارضی و مرزی با کشورهای همجوار

http://mapsof.net/map/boundaries-of-iran-map

عناوین پیشنهادی جهت تحقیق و پژوهش:

    1.      تفاوت بین جنگ و دفاع مقدس

    2.      علل و عوامل شروع جنگ ها

    3.      منازعه ایران و عراق:جنگ،جهاد یا دفاع مقدس

    4.      دلایل اهمیت ایران  از نظر موقعیت ، منابع و ....نزد کشورهای همجوار نیروهای فرامنطقه ای غربی

    5.      نکات مهم در معاهده مرزی 1975 الجزایر بین ایران و عراق

    6.       راههای حل اختلافات دو کشور ایران و عراق بر اساس مفاد عهدنامه 1975 الجزایر

    7.      وضعیت و محیط داخلی ایران در آستانه تهاجم از دیدگاه سیاسی و امنیتی

    8.      وضعیت و محیط داخلی ایران در آستانه تهاجم از دیدگاه اقتصادی،نظامی و سیاسی

    9.      وضعیت و شرایط عراق در آستانه تهاجم سراسری به ایران

    10.  وضعیت و شرایط نظام بین الملل در آستانه تهاجم عراق به ایران

    11.  نقش کشورهای عربی ،فرامنطقه ای و سازمان های بین المللی در  جنگ تحمیلی

    12.  علل تهاجم عراق به ایران از نظر سیاسی،نظامی و اقتصادی

    13.  اهداف کلی عراق از حمله به ایران

    14.  مقایسه تطبیقی وضعیت دو کشور ایران و عراق در آستانه جنگ

    15.  محور اصلی تهاجم عراق به ایران کجا و به چه دلیل

    16.  ناکامی ارتش عراق در پیروزی و موفقیت ارتش عراق و به خصوص فتح  سریع خرمشهر و علل آن

    17.  ویژگی ها و خصوصیات فرماندهی  بنی صدر و اقدامات او در سال اول جنگ

    18.  بنی صدر و دلایل ناکامی در سر و سامان دادن به خطوط جبهه

    19.  علل پیروزیهای رزمندگان و نیروهای مسلح ایران از مهر ۶۰تا فتح خرمشهر(عملیات های ثامن الائمه، طریق القدس،فتح المبین و بیت المقدس)

    20.  علل ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر

    21.  راهبرد جمهوری اسلامی ایران پس از آزادی خرمشهر

    22.  دلایل اهمیت عملیات والفجر 8

    23.  دلایل اهمیت عملیات کربلای 5

    24.  فعالیت های نیروی هوایی دریایی ارتش در جنگ تحمیلی

    25.  اقدامات عراق برای توسعه جنگ و وادار کردن کشور ایران به توقف اقدامات نظامی در جبهه های جنگ

    26.  اهداف عراق از کاربرد سلاح های شیمیایی

    27.  اهداف عراق از جنگ نفت کش ها

    28.  اهداف عراق از جنگ شهرها

    29.  ویژگی اقدامات مقابله به مثل از سوی ایران

    30.  کمک های اعراب و غرب  و شرق به صدام طی دفاع مقدس

    31.  دلایل اهمیت قطعنامه 598 و پذیرش آن از سوی ایران

    32.  مقایسه تطبیقی قطعنامه های صادره سازمان ملل در خصوص تهاجم عراق به کویت در دو مقطع زمانی

    33.  شرایط داخلی و خارجی ایران و دلایل پذیرش قطعنامه 598

    34.  عملیات فروغ جاویدان منافقین:انگیزه ها،دلایل و نتایج

    35.  دلایل پیروزی جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس

    36.  عوامل پیروزی جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس

    37.  دستاوردهای دفاع مقدس در عرصه داخلی و خارجی


برچسب‌ها: دفاع مقدس, بهبهان, تحقیق و پژوهش
+ نوشته شده در  یکشنبه بیستم اسفند 1391ساعت 23:40  توسط زراعت پیشه  | 

تلاش مقدس

دانشجویان درس آشنایی با دفاع مقدس سلام علیکم

با عرض ادب و احترام خدمت دانشجویان عزیز در ترم دوم سال تحصیلی 92-91 حضور شما در عرصه فضای مجازی و تشکیل وبلاگ و نوشتن مقالات مستند و کاربردی در زمینه دفاع مقدس این حادثه عظیم قرن بیستم را گرامی داشته و با عزم و تلاشی والا کار در این عرصه مقدس را آغاز و به سرانجام برسانید .

انشاء الله

موفق و پیروز باشید


برچسب‌ها: دفاع مقدس, بهبهان
+ نوشته شده در  یکشنبه بیستم اسفند 1391ساعت 0:29  توسط زراعت پیشه  | 

تپه عرفان

 

در پادگان شهید بهروز غلامی معروف به سایت خیبر که محل استقرار و سازماندهی نیروهای تیپ 15 آبی-خاکی امام حسن مجتبی (ع)بود، در کنار حسینیه تیپ و مجاور آسایشگاه های رزمندگان  گردان های  پنج گانه  سیدالشهدا(ع)، ابوالفضل(ع)، کربلا، محرم و امام حسین(ع) و سایر واحدهای رزمی و ستادی که در فاصله های دور در اطراف آن، تپه ای بزرگ  متشکل از صخره های ریز و درشت و همچنین سطحی پوشیده از رمل های ماسه ای قرار داشت که به تپه عرفان معروف شده بود.

سایت خیبر(پادگان شهید بهروز غلامی)و تپه عرفان

تپه عرفان واقع در سایت خیبر(پادگان شهید بهروز غلامی)

علت نامیده شدن این تپه به تپه عرفان این بود که عصرها هنگام غروب آفتاب که برادران از کارهای روزانه که معمولاً آموزشهای مختلف و آمادگی رزم و سازماندهی برای انجام ماموریت های محوله بود برخی از آنها وضو گرفته ودر دامنه و بالای تپه و در میان صخره های متعدد آن به تفکر و تامل در خلقت و آیات و نشانه های الهی می پرداختند و برخی نیز به قرائت قرآن و سایر کارهایی که در جهت خوسازی معنوی از سوی بزرگان و عالمان اخلاق توصیه شده بود مشغول می شدند؛بطوریکه بسیاری از خاطرات،دل نوشته ها و وصیت نامه های رزمندگان و شهدا در دل همین تپه نوشته شد .

رزمندگان تیپ 15 امام حسن (ع) هر یک به نوعی خاطرات و لحظات خوبی از تپه عرفان به یادگار دارند چرا که خود را مقید به شرکت در تمامی نمازهای جماعت در حسینیه تیپ می دیدند و روبرو شدن با تپه فوق در مجاورت حسینیه و حواشی و صحنه های بی بدیل آن نقش ماندگاری در ذهن آنان بجا گذاشته است و گذشت زمان بعد از حدود سه دهه نیز نتوانسته آن را از خاطر آنان محو نماید؛نماز جماعت های برگزار شده در حسینیه تیپ چنان باشکوه و شلوغ بود که بسیاری از برادران اگر ساعتی قبل از اذان در آنجا حاضر نمی شدند نمی توانستند برای خود جایی برای نشستن دست و پا کنند و بازار پارتی بازی برای جا گرفتن برای دوستان بخاطر بعد مسافت و دوری راه تا زمان حضور آنان در نماز جماعت داغ بود و با اتصال افراد به جماعت در بیرون از ساختمان حسینیه، دامنه صفوف نمازگزاران به تپه عرفان می رسید.

نیمه های شب نیز این تپه حال و هوای خاص خود را داشت چرا که حسینیه تیپ بواسطه کثرت رزمندگان نماز شب خوان حالت جماعت را به خود گرفته بود و افرادی که تمایل به خلوت بیشتر جهت راز و نیاز داشتند به سمت تپه عرفان راه می افتادند و در سرمای سرد و خشک زمستان و یا در گرما و شرجی سخت تابستان در پناه صخره های تپه به راز و نیاز و نماز می ایستادند و برخی دیگر با کنار زدن ماسه های تپه که ناشی از حرکت ماسه ها هماراه با باد و طوفان بود قبرهای انفرادی حفر و با جای گرفتن در آنها و راز و نیازهای  جانسوز اوج بندگی و اخلاص خویش را به نمایش می گذاشتند.تپه عرفان واقع در سایت خیبر(پادگان شهید بهروز غلامی)

حسینیه تیپ 15 و تپه عرفان طی دفاع مقدس مامن و محل ساکتی جهت سبک شدن و آسمانی شدن بود برای رزمندگانی که از قافله شهدا عقب افتاده و یا این که ضمن گریه و زاری برای آمرزش خطاها،خاظعانه از درگاه خداوند طلب آمرزش وبخشش می کردند و این لحظات نورانی مجوز و سکوی پرواز و اوج کمال بسیاری از رزمندگان تیپ 15 امام حسن مجتبی (ع) در دفاع مقدس گشت ؛ فضایی که گویی از زمین خاکی کنده شده و در آسمان ها سیر و سفر می کردند. هنوز هم یاد این لحظات عقب ماندگان از وادی عشق و قافله شهدا را را به لطف و کرم الهی و شفاعت دوستان شهیدشان امید وار می سازد.(زراعت پیشه،نجف،1390،اولین تیپ:نگاهی به عملکرد رزمندگان تیپ 15 آبی-خاکی امام حسن مجتبی در هشت سال دفاع مقدس)


برچسب‌ها: دفاع مقدس
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم اسفند 1391ساعت 23:31  توسط زراعت پیشه  | 

حنابندان

شب قبل از حرکت نیروها به سمت خط مقدم و منطقه عملیاتی شب خوشحالی و شور و شعف رزمندگان محسوب می شد گویی که به مراسم جشن و سرور و دامادی می روند و براساس آداب و رسومی که در بین مردم و خصوصاً مردم جنوب کشور رایج است یک شب قبل از عروسی و دامادی جشنی را تحت عنوان حنابندان برگزار می کنند و در آن مراسم که با جشن و پایکوبی همراه می باشد نزدیکان عروس و داماد به حاضران در مجلس صله و هدیه می دهند.

 جشن حنابندان قبل از آغاز عملیات

جشن حنابندان در جبهه های حق علیه باطل

در جبهه و قبل از عملیات نیز که رزمندگان شهادت و رسیدن به محبوب را در چند قدمی خویش می بینند با تمام وجود می خواهند با آمادگی کامل به دیدار معشوق بروند که در این بین نوشتن وصیت نامه و ادای دین و پرداخت حق الناس از مهمترین کارهای آنها به شمار می رفت و در مرحله بعد به وارستگی ظاهری خود پرداخته که از جمله آنها غسل شهادت و مراسم حنابندان می باشد که طی آن با گذاشتن حنا به دست ، پا و سر اوج رضایت و خشنودی خویش را آغاز عملیات نشان می دادند . پودر حنا که در بین مردم به مهریه حضرت فاطمه زهرا(س) شهرت دارد از برگ درختی به همین نام تهیه می شود که پس از آسیاب شدن با مقداری آب خیس شده و جهت تثبیت خواص آن مدتی صبر کرده و سپس توسط افرادی مشخص مراسم حنابندان همراه با  شکر خداوند و اشعار شاد اجرا می شود البته حنا بندان جبهه در شب قبل از عملیات با مراسم حنا بندان عروسی های رایج در پشت جبهه تفاوت های زیادی داشت . رزمندگان قبل از گذاشتن حنا غسل شهادت نموده و برخی نیز جهت ادای نماز شب ، وضوگرفته تا پوشش حنا سبب سلب توفیق نماز شب نشود . تازه داماد های بزم جبهه ، این مراسم را مقدمه دیدار محبوب محسوب کرده و با این نیت که می خواهند شهید شوند و به معشوق واقعی برسند مراسم را برگزار می کردند . سرخی حنا نیز یاد آور سرخی خون یاران سیدالشهدا (ع) در صحرای نینوا بود و با این وصف شب حنا بندان رزمندگان در جبهه با صدای خنده و شادی شان را نمی توان با مورد دیگری از شادی های مرسوم مقایسه کرد.

در جریان حنا گذاشتن که در آن افراد مجرد در اولویت بودند ، فضای اردوگاه آکنده از خنده و شوخی بود که صدای آن تا صدها متر آنطرف تر می رفت و برخی نیز که نسبت به بو یا رنگ حنا حساسیت داشتند ازترکش های حنا که توسط همرزمان پرتاب می شد بی نصیب نمی شدند و در این بین گاهی اوقات ادوات و سلاح ها نیز از این حنا بی نصیب نبودند.

رزمندگان بعداز حنا بستن و در فضای آرامش و سکوتی که پس از مراسم حنا گذاشتن ایجاد شده بود به همدیگر نگاه می کردند چرا که می دانستند برخی از آنان تنها یک شب دیگر در کنار هم بوده و برخی از دوستان آنان طی عملیات با ربودن گوی سبقت از همرزمان به معبود و عشق واقعی خویش رسیده و با پیوستن به قافله شهدا اجر مجاهدت ها و جهاد خویش را از خداوند متعال دریافت می نمایند .

با آغاز عملیات بسیاری از رزمندگان با ریخته شدن خونشان بر سر و صورت و دست و پا رنگ حنا در مقابل رنگ خون دیگر جلوه ای نداشته و با خضاب مجدد بدن و سر و صورت که این بار با خون انجام می شد به دیدار دوست و معبود واقعی خویش رهسپار می گردیدند.(زراعت پیشه،نجف،1391،اولین تیپ: :نگاهی به عملکرد تیپ ۱۵ آبی خاکی امام حسن مجتبی ع در دفاع مقدس)

 


برچسب‌ها: دفاع مقدس, حنابندان, تیپ 15امام حسن مجتبی
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم اسفند 1391ساعت 23:19  توسط زراعت پیشه  | 

فن جنگ

تمام فوت و فن و ریزه کاری های هنر جنگ بر پایه فریب و اغفال دشمن استوار است.

تزو،سون،(1359)،هنر جنگ،حسن حبیبی،تهران،انتشارات قلم


برچسب‌ها: هنر جنگ
+ نوشته شده در  جمعه هجدهم اسفند 1391ساعت 8:8  توسط زراعت پیشه  | 

شهید چمران و جنگ

از نيايش هاي شهيد دکتر مصطفی چمران:

شهید دکتر مصطفی چمران

 «خدايا هنگامي که شيپور جنگ طنين انداز مي شود، قلب من شکفته شده به هيجان در مي آيد زيرا جنگ مرد را از نامرد مشخص مي کند، جنگ بهترين محک امتحان براي فدائيان از جان گذشته است، در جنگ همه شعارهاي ميان تهي، همه ادعاهاي پوچ، همه خودنمايي ها و غرورها و خودخواهي ها فرو مي ريزد. در جنگ مرد حق فرصت دارد که با حربه شهادت بر شياطين کفر و ظلم بتازد، در جنگ حيات با شرف مبادله مي شود، در جنگ مرد خدا مي تواند با قربان کردن جان خود، ايمان خويش را به خدا و به هدف اثبات کند.» «من چيزي از تو نمي خواهم، من سرباز گمنامم، من درويشي سروپابرهنه ام و هنگامي که چشم از جهان فرو مي بندم، مي خواهم هيچ چيز نداشته باشم، مي خواهم تلاشم فقط به خاطر خدا باشد، مي خواهم از هر شائبه خودخواهي و خودبيني به دور باشم. مي خواهم بسوزم تا راه را روشن کنم، مي خواهم رسالت بزرگ اسلامي تحقق بپذيرد و اين تحقق بزرگ ترين پاداشي است که مرا خوشحال مي کند.» «من از شدت سرور مي سوزم، مي لرزم، شرم زده ام و نمي دانم ترا چگونه شکر کنم، مي خواهم همه چيز خود را بدهم، مي خواهم خود را قرباني کنم، با کمال اخلاص آن چه دارم تقديم مي کنم. مالي ندارم، ملکي ندارم، درويشم، بي چيزيم، فقط قلبي سوزان دارم که آن را تقديم کرده ام و جانم ناچيزتر از آن است که براي تقديم آن بخواهم منتي بگذارم، جانم که چيزي نيست.» «اگر همه عالم را عليه من آتش کني و آسماني از عذاب بر سرم بريزي و زير کوه هاي غم و درد مرا شکنجه کني، حتي آخ نمي گويم، کوچک ترين گله اي نکنم، کمترين ناراحتي به خود راه ندهم فقط به شرط آن که ذکر خود را و ياد خود را و زيبايي خود را از من نگيري به شرط آن که بدانم اين بلا از محبوب به من رسيده است تا احساس لذت کنم.»


برچسب‌ها: جنگ, مصطفی چمران, دفاع مقدس
+ نوشته شده در  چهارشنبه شانزدهم اسفند 1391ساعت 9:51  توسط زراعت پیشه  | 

صفات فرمانده و همکار

تزو لو شاگرد کنفوسیوس: استاد اگر شما را در راس سه ارتش قرار می دادند چه کس را برای معاونت و همکاری خود انتخاب می کردید؟

کنفوسیوس: من کسی را که آمادگی مقابله و پنجه در افکندن به پلنگ را داشته باشد و یا اینکه بدون ترس و واهمه ای از مرگ خود را بدرون رودخانه ای پرتاب کند و به زندگی خود اهمیت ندهد بر خلاف انتظار تو یک چنین فرد و همکاری را انتخاب نخواهم کرد؛ بلکه برای این کار مردی را برخواهم گزید که در نهایت حزم و احتیاط و رعایت کلیه جوانب امر با موانع روبرو شود و پیروز شدن از طریق فکر و بکار بستن قواعد استراتژی را بر پیش گرفتن روش قلچماقی و زورآزمایی ترجیح دهد


برچسب‌ها: فرمانده, کنفوسیوس, هنر جنگ
+ نوشته شده در  دوشنبه چهاردهم اسفند 1391ساعت 21:41  توسط زراعت پیشه  | 

جنگ چیست؟

کلوزویتس:

جنگ ادامه سیاست است منتها به طریق و وسایلی دیگر.

لنین:

سیاست ادامه جنگ است منتها به طریق و وسایلی دیگر.

سون تزو:

دست یافتن به کمال هنر جنگ عبارت از این است که بتوان دشمن را بدون جنگ به تسلیم وادار نمود.


برچسب‌ها: جنگ, سون تزو, لنین, کلوزویتس, هنر جنگ
+ نوشته شده در  دوشنبه چهاردهم اسفند 1391ساعت 21:27  توسط زراعت پیشه  | 

گاهشمار دفاع مقدس(1)

 زمینه سازی تهاجم و حملات عراق پیش از آغاز رسمی تهاجم به ایران

● ۱۳۵۹/۱/۷ هـ .ش:

تأکید صدام حسین بر حمایت از مبارزه اقلیت‌های قومی ایران بر ضد جمهوری اسلامی ایران.

 ۱/۱۲/ ۱۳۵۹ هـ .ش:

صدام حسین، رئیس جمهوری عراق، آمادگی کشورش را برای جنگ با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

● ۱۳۵۹/۱/۱۳ هـ .ش:

ترور نافرجام طارق عزیز، معاون نخست وزیر عراق، در بغداد؛ دولت عراق بدون ارائه سندی ایران را به این اقدام متهم کرد.

● ۱۳۵۹/۱/۱۸ هـ .ش:

همزمان با قطع رابطه آمریکا و ایران، صدام حسین خواهان واگذاری جزایر ایرانی تنب بزرگ و تنب کوچک و ابوموسی به عراق شد.

● ۱۳۵۹/۲/۴ هـ .ش:

تأکید صدام حسین بر حاکمیت عراق بر خوزستان (عربستان).

● ۱۳۵۹/۲/۵ هـ .ش:

نخستین حمله ارتش عراق به تأسیسات نفتی ایران، در دهلران؛ تا آغاز رسمی جنگ ۱۳ نوبت دیگر به تأسیسات مختلف نفتی حمله شد.

● ۱۳۵۹/۵/۴ هـ .ش:

اعلام نارضایتی دولت عراق از امضای قرارداد  1975  و شرایط آن.

● ۱۳۵۹/۵/۲۱ هـ .ش:

حمله ارتش بعثی عراق به پاسگاه‌های بندر جوق و برار عزیز، در منطقه عمومی قصر شیرین، که به شهادت ۲۱ نفر از مأموران دو پاسگاه انجامید.

● ۱۳۵۹/۶/۱۴ هـ .ش:

حمله ارتش بعثی عراق به پاسگاه‌های مرزی دهلران و نفت شهر.

● ۱۳۵۹/۶/۱۶ هـ .ش:

نخستین حمله هوایی و زمینی ارتش بعثی عراق به پاسگاه‌های ایلام، قصر شیرین، خرمشهر، خسروآباد، نفت شهر، سومار.

● ۱۳۵۹/۶/۱۶ هـ .ش:

تحویل یادداشت دولت عراق به کاردار ایران، در بغداد، مبنی بر پس دادن سرزمین‌های (به زعم آنان) اشغالی به عراق،

● ۱۳۵۹/۶/۱۷ هـ .ش:

عراق، پس از دادن دو یادداشت به کاردار جمهوری اسلامی ایران در بغداد، پاسگاه زین القوس و مناطق اطراف آن را اشغال کرد؛ این مناطق به موجب پیمان ۱۹۷۵م الجزایر به ایران واگذار شده بود

● ۱۳۵۹/۶/۱۸ هـ .ش:

حمله زمینی و هوایی ارتش بعثی عراق به شهرهای مرزی خرمشهر و نفت شهر و قصر شیرین و پاسگاه‌های مرزی جنوب و غرب ایران.

● ۱۳۵۹/۶/۱۹ هـ .ش:

درگیری مرزداران جمهوری اسلامی ایران با مهاجمان ارتش بعثی عراق در پاسگاه‌های مرزی صالح آباد، ایلام، مهران، نفت شهر، طلائیه، قصر شیرین؛ در همین روز عراق سومین یادداشت را به ایران تحویل داد.

● ۱۳۵۹/۶/۲۰ هـ .ش:

سخنرانی صدام حسین در جلسه وزیران امور خارجه کشورهای عربی در مورد باز پس‌گیری خاک عراق! از ایران.

● ۱۳۵۹/۶/۲۱ هـ .ش:

حمله زمینی و هوایی ارتش بعثی عراق به پاسگاه‌ها و مناطق مرزی جنوب و غرب جمهوری اسلامی ایران، از جمله خرمشهر و سومار و بازرگان و سرپل ذهاب.

● ۱۳۵۹/۶/۲۲ هـ .ش:

درگیری مرزداران جمهوری اسلامی ایران با نیروهای متجاوز ارتش بعثی عراق در پاسگاه‌های مرزی قصرشیرین و خرمشهر و…

● ۱۳۵۹/۶/۲۳ هـ .ش:

هشت نامه عراق به رؤسا و سران هشت سازمان بین‌المللی (سازمان ملل متحد، ششمین کنفرانس سران کشورهای غیر متعهد، سازمان کنفرانس اسلامی، اتحادیه عرب، سازمان وحدت آفریقا، بازار مشترک اروپا، سازمان جنوب شرقی آسیا، سازمان کشورهای قاره آمریکا)، درباره ادعاهای این دولت نسبت به جمهوری اسلامی ایران.

● ۱۳۵۹/۶/۲۴ هـ .ش:

حمله توپخانه‌ای ارتش بعثی عراق به پاسگاه‌های نفت شهر و شلمچه و بیات.

● ۱۳۵۹/۶/۲۵ هـ .ش:

حمله ارتش بعثی عراق به پاسگاه‌ها و مناطق مرزی آبادان و رشیدیه و بازرگان و…

● ۱۳۵۹/۶/۲۷ هـ .ش:

محاصره قصرشیرین به دست ارتش عراق، که پس از چهار روز مقاومت، در ۳۱/۶/۱۳۵۹ به اشغال آنان درآمد و به ویرانی ۱۲ هزار و ۸۸۲ واحد مسکونی در شهر و روستاهای اطراف آن انجامید؛ این شهر با تلاش رزمندگان اسلام، در ۲۲ خرداد ماه ۱۳۶۱، آزاد شد.

● ۱۳۵۹/۶/۳۰ هـ .ش:

ششصد و ششمین و آخرین حمله ارتش عراق قبل از شروع رسمی جنگ، با حمله به کشتی تجارتی، در خور موسی، در خلیج فارس.

 


برچسب‌ها: دفاع مقدس, جنگ عراق علیه ایران
+ نوشته شده در  دوشنبه چهاردهم اسفند 1391ساعت 7:13  توسط زراعت پیشه  | 

چرا به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران دفاع مقدس می گوییم؟

جنگ عراق علیه ایران هشت سال به درازا كشيد و اين مدت ركورد طولاني‌ترين جنگ حتي طولاني‌تر از جنگ جهاني دوم در قرن بيستم را رقم زد. جنگي كه جغرافياي وقوع آن، گسترده و متنوع بود و در حالي كه در طول صدها كيلومتر مرز زميني رخ داد، اما محدود به زمين نبود و هوا و دريا و شهرها را هم در بر مي‌گرفت. نظامي و غيرنظامي را مورد هدف قرار مي‌داد.

در بكارگيري انواع سلاح هيچ نوع محدوديتي توسط دشمن رعايت نمي‌شد.  دشمن سلاح متعارف و نامتعارف (شيمیايي ـ ميكروبي) را در اختيار داشت و بدون محدديت به‌كار مي‌گرفت و در صدد تجهيز به سلاح هسته‌اي هم بود. و در مقابل آن «سازمان رسمي و مسئول» مقابله كننده با اين تهاجم یعنی ارتش جمهوری اسلامی ایران به دلیل فرار یا اعدام شدن سران خائن آن و مشکلات ساختاری،آموزشی به تنهايي ناكارآمد بود. سازمان‌ نوپاي سپاه پاسداران درگير در مقابله با ناامن‌كنندگان انقلاب در شهرها بود و در مراحل تاسیس به‌سر مي‌برد.

چرا 8 سال جنگ، را دفاع مقدس می نامیم؟ معنویت دفاع مقدس ناشی ازچیست؟

 آيا اين تقدس معنايي الوهي به جنگ مي‌دهد و از اين منظر محتواي جنگ تبديل به دژ تسخيرناپذير و دست‌نيافتني مي‌گردد؟ 

در اين صورت دفاع مقدسي كه نقد ناپذير است، مي‌تواند عبرت‌آموز باشد؟ مي‌تواند ماندگاري را تضمين كند و تكرار‌پذيري تجارب موفق آن و اجتناب از تجارب ناموفق را درصورت وقوع معنا ببخشد؟ يا اینکه تنها به صورت كتاب مقدسي در كتابخانه‌اي فقط براي لمس و تبرك باقي مي‌ماند.

اما اگر از اين مقدمه اين نتيجه را دريافت كنيم كه همه‌ اين‌ها به معناي آن است كه جنگ مقدس، نقدناپذير و مصون از نقص و خطاست، این هم خطاست. هر كس بر اين ادعا پاي بفشارد، حتي اگر از روي حسن نيت باشد، بايد بداند كه اين انديشه حتي با رفتار و عمل نقادانه رزمندگان در صحنه و بحبوحه جنگ نيز سازگار نبود  و با آن نسبتي نداشته است. ضمن اینکه، اين گرايش و نظر، بيش از آن كه در خدمت جنگ و دفاع مقدس باشد جنگ را تبديل به يك امري مقدس همپايه و همسان با شأن و مقام و عالم اوليا و ملائك مي‌كند،  نه بشر نيازمند الگو و اسوه‌پذيري. كتاب و معجزه رسولش (ص) براي هشدار نسبت به اين انحراف مي‌فرمايد (قل انما انا بشر مثلكم يوحي علي ...).   شايد فضاي روحاني و معنوي در جنگ، اين قدسي‌سازي به شكلي ناشيانه را سبب شده باشد و منجر به اين برداشت ناصواب و ناقص و واژگونه كرده است.

معنويت دفاع مقدس و علل آن:

·        تفسير امام از جنگ و علل آن صرفاً مادي و جهاني نبود. او جنگ را «الخير في ماوقع» تفسير مي‌كرد و اين تفسير تنها عبارتي زيبا نبود بلكه زيبايي عالمي ديگر را پيش مي‌نهاد. در اين عالم و در اين جهان تفسيري، ارتباطي استوار و راسخ ميان رهبر و رزمندگان پديدار مي‌ساخت و آن را محكم مي‌كرد. اين صميميت در ارتباط با همه اقشار جامعه نمايان بود و جنگ هم از اين تعامل صميمانه و معنوي بهره و سهم خود را مي‌برد.

.        جنگ، دفاع مقدس است از آن جهت كه دفاع درقبال تجاوز نامشروع عليه باورها، تاريخ، هويت و جغرافياي يك ملت آزاده بود. 

·        همه قدرت های جهانی در انگيزه صدام براي قلع و قم انقلاب اسلامي ايران هم‌داستان و همراه بودند. رزمندگان فقط به خدا وصل مي‌شدند و تنها از او مدد می جستند، نداي قرآني را كه؛ «كم من فئه قليله غلبت فئه كثيره بأذن‌الله»  و اين نوع آيات ورد زبان آنان بود. و در به‌خاك افتادن هر اسطوره‌اي از رزمندگان آيات جهاد را بدرقه آرامش مي‌ساختند «ولاتحسبن‌الذين قتلوا في‌سبل‌الله امواتا بل احياء عند ربهم يرزقون»     «فر حين بما اتاهم الله من»*

·        «الناس  علي دين ملوكهم» رهبري در جنگ قيادي بود نه سياقي، فرماندهان پيشتاز در جهاد و شهادت بودند و نه آمر و دستور دهنده صرف. اين فرهنگ از پادگان‌هاي آموزش تا خطوط مقدم نبرد مستولي بود. به همين دليل شمار فرماندهان شهيد كم نبود و بلكه پرشمار بود و گاهي هم به اين پيشتازي و شوق فرماندهان اشكال گرفته مي‌شد. اما تفوق اين فرهنگ در فرماندهان بود كه كلام آنان را نافذ مي‌كرد. زيرا صدق امر فرماندهان را رزمندگان در ميادين جنگ و پيشتازي در جهاد و شهادت در عمل آزموده بودند .(شمخانی،علی،چرا جنگ هشت ساله دفاع مقدس است،www.tebyan.net)

·        فقدان تبعيض و ايدئولوژي حذف: متمردان و معترضان جنگ در سخت‌ترين شرايط حرف‌هاي خود را مي‌زدند ، شعار مي‌دادند، راهپيمايي مي‌كردند. اما بسياري از آن‌ها در ركاب موافقان جنگ و مخالفان به آن اعتراض، شهيد شدند. هيچ‌كس در جنگ حذف نمي‌شد. هركس مي‌آمد، البته همه نمي‌آمدند ولي هركس مي‌آمد، محترم بود و جا را براي هيچ‌كس تنگ نمي‌كرد. در انتخاب يگان حتي‌الامكان محصور نمي‌شد. در انتخاب محل مانور ميل و علاقه  آن‌ها تعيين كننده بود. در شركت در خط‌شكني يا پشتيباني آزاد بودند و البته اين امور در يك نظام هم‌افزا شكل مي‌گرفت. اين انعطاف و گشادي سينه و سعه‌ي صدر آن‌هم در جنگ به حدي بود كه افرادي از استان‌هاي مختلف كه اين‌ها با واحد استاني خود همخواني نداشتند ، ولي در كنار هم مي‌توانستند باري از دوش جنگ بردارند. حذف نشدند تا فرصت ابراز وجود در سختي‌ها پيدا كنند و البته متناسب با وضعيت‌شان مأموريتي به آن‌ها محول مي‌شد. همزمان، بسيجي بودن نيز تعريف ميداني و عملياتي داشت؛ از امتيازي برخوردار نبود، نه در پي كارت پايان خدمت بود و نه استخدام رسمي، نه سهميه‌ دانشگاهي. كادر فرماندهي هم نه در پي فرمانده شدن بود، نه درجه، نه مدال.

رزمندگان همه مي‌دانستند راه جهاد اصغر (جنگ) از جهاد اكبر (معارضه با نفس) مي‌گذرد و اين دو راه متفاوت و مستقل نيستند. آنكه در اين بزم مقرب‌تر است جام بلا بيشترش مي‌دهند. اين نمادهای فرهنگی، جنگ را متمايز و برجسته مي‌ساخت و از عالم خاكي به عالم آن جهاني ارتقاء و تعالي مي‌بخشيد. در اين جنگ ظاهر و باطن هم‌ساز بود و حاشيه و متن هم معنا و هم شكل؛ و همه اين رنج‌ها و مرارت‌ها و دشواري‌ها بود كه بستر توليد فرهنگ بسيجي را فراهم مي‌ساخت و فرهنگ‌ساز مي‌شد.

چون در سراسر جنگ، در طول و عرض آن و در جاي جاي سنگرهاي آن، اين فرهنگ و روحيه حاكم بود، جنگ توانست معادلات زميني قدرت‌هاي شرق و غرب را در صحنه‌ي نبرد برهم زند و راهي ديگر بگشايد و از آن نيز فراتر رفت. فرهنگي را كه اين جنگ توليد مي‌كرد، از خطوط مقدم عبور مي‌كرد و تا به شهرها و محله‌ها گسترش مي‌يافت. از كشور و مرزها عبور مي‌كرد تا حزب‌الله لبنان را شكل مي‌داد و لشكر بدر را در عراق از مجاهدين عراقي سامان مي‌داد و اين‌ها سازمان‌هايي مبتني بر باورهاي مشترك با رزمندگان و نه مبتني بر مصالح مادي حركت‌هاي حق‌ خواهانه‌ي خود را ایجاد كردند.

اين فرهنگ بود كه يگانگي را رقم مي‌زد و نماز و لباس و كلام و كلاه فرمانده الگو مي‌شد و در عين حال بر هر فرمانده‌اي چون احساس فقر به دانستن و نياز به دعاي خيرخواهي ديگران چيره بود تا بي‌نيازي، از رزمنده ساده روستايي و صفا و بي‌غشي او درس مي‌آموخت و خود رزمنده نو‌آموز مي‌شد. اين تعامل دوسويه، جنگ را از معركه صرف دشمن‌ستيزي و عقب راندن متجاوز به مدرسه اخلاق و ادب و درس زندگي و تفسير حيات و فلسفه آفرينش تعالي مي‌بخشيد.

ضرورت های نقد جنگ

رزمندگان پايدار بر ارزش‌هاي دفاع مقدس پر از سؤال و مملو از پاسخ‌اند.

رزمندگان با رعايت اين نكته و پيشتاز در آن كه ما بشريم و مفتخر به بشر بودنيم. اما در زمان مناسب تحت رهبري امام عادلي بهترين لحظات زندگي خويش را نه به اجبار  كه به انتخاب در خدمت حضور در پيشاني دفاع و خطوط مقدم از انقلاب اسلامي نمودند. هم قادرند نسبت به علل اقدامات خويش توضيح دهند و در اين رابطه واهمه‌اي ندارند. هم به‌دنبال صيقل دادن آن تجارب و رفع نواقص و معايب آن از اين رهگذر هستند. و هم نسبت به آن شرايط و حتي مقايسه آن شرايط با شرايط پس از جنگ تا به امروز مي‌توانند سؤالاتي درخور خون شهيدان و نه به شكل تجارت سياسي و جناحي براي و در جهت پيشبرد اهداف انقلاب مطرح سازند ولي بايد اين نكته را اضافه كرد كه در انگيزه آناني كه امروز به قداست تمام‌عيار جنگ اصرار مي‌ورزند و در اين امر نيز بعضاً صادقند ولي بعضي دلايل را در ميان سطور فكري آنها‌ مي‌توان ملاحظه كرد و دلايلي برشمرد كه متعارض با تقديس جنگ است؛ در حالي‌كه فرياد مقدس بودن جنگ مي‌زنند، ازجمله ‌اينكه:

·        نگاه از موضع امروز به موضوعي ديروزين؛ در اين نگاه تعريف نقش‌ها يا حذف نقش‌ها يا بزرگ و كوچك كردن نقش‌ها و حوادث با نگيزه و مقاصد امروزي صورت مي‌گيرد.

·        بيان نكاتي براي جبران فاصله ميان امروزي‌هايي كه منصبي دارند و نسبت به ديروزي‌ها، در آن زمان بي‌نقش يا كم‌نقش‌تر بودند.

·        تقويت و تداوم رويكرد و نگاهي كه از چاپ كتاب و تهيه سي‌دي مبتني بر ديدگاه انتظار بر اساس تئوری های خودخواهانه و برداشت های سطحی که در صدد ساختن كلاهي از اين نمد است و تعميم دادن آن به جنگ.

·        رقابت سازماني نیروهای رزمنده از سازمان های مختلف در چاپ وقايع جنگ به شكل عام و يا موردي.

راه حل : تنها راه دریافت درست و صحیح ارزش ها و مسائل در خصوص دفاع مقدس نقد منصفانه و عادلانه  با توجه به چهار عامل زمان،مکان،شرایط حاکم و بی طرفی می باشد.

 

 


برچسب‌ها: دفاع مقدس, جنگ عراق علیه ایران
+ نوشته شده در  چهارشنبه نهم اسفند 1391ساعت 18:32  توسط زراعت پیشه  | 

زمینه های تهاجم عراق به ایران:

در وقوع هر جنگی برخی عوامل پیچیده ی تاریخی، فرهنگی و راهبردی نقش دارند و چنین عواملی در وقوع جنگ ایران و عراق نیز بطور خاص موثر بوده اند اما به فعلیت رسیدن مرحله جنگ و تهاجم در بسترهایی صورت می گیرد که شرایط زمانی و مکانی خاص خویش را می طلبد. مرحله خاص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که به نوعی وضعیت گذار است و نیز پیدایش نظامی با دو مشخصه اسلامی و انقلابی که منافع آمریکا را به خطر انداخته بود از نظر عراق زمینه مساعدی برای نمایش وجوه منافع مشترک آمریکا و عراق در ایران و جلب حمایت آمریکا در حمله به ایران بود.درباره زمینه های آغاز تهاجم موارد زیر قابل ذکراست:

اوضاع ایران

•        بی ثباتی سیاسی ناشی از وقوع انقلاب اسلامی

•        تضعیف ارتش جمهوری اسلامی ایران و پشتیبانی قاطع امام از ارتش

•        ایجاد خلاء قدرت امنیتی در منطقه خلیج فارس با سقوط رژیم پهلوی به عنوان محور اساسی امنیت غرب و گام برداشتن و طمع برخی کشورها نظیر عراق جهت جایگزین شدن.

•        ظهور ایدئولوژی انقلاب اسلامی در رقابت با ایدئولوژی چپ ،ناسیونالیسم و .......

•        احساس خطر غرب و شرق و وابستگان آنها در منطقه پیرامون سیاست صدور انقلاب اسلامی

•        وجود سلطنت طلبها و بقایای رژیم پهلوی و تلاشهای ضدامنیتی آنها در سطح کشور

•        تلاشهای گروههای برانداز

•        ضعف دولت موقت در مواجهه با مشکلات پیش رو و در نهایت سقوط آن

•        اشغال سفارت آمریکا

•        تحریم اقتصادی و تسلیحاتی کشور

•        قطع روابط دیپلماتیک آمریکا با ایران

•        حمله ناموفق نظامی به طبس

•        کودتای نافرجام نوژه

•        حاکمیت خط لیبرالی بنی صدر بر قوه اجرایی کشور

•        وضعیت بد اقتصادی ناشی از بسته شدن کارخانه ها، کاهش صادرات نفت، فرار سرمایه داران و ...

•        اختلافات در سازمان اوپک بر سررهبری، و سهمیه صادرات نفت اعضاء

اوضاع عراق

صدام در 25/4/58 حسن البکر رئیس جمهور را از رهبری عراق کنار زد و خود به جای وی نشست زمینه را برای اعمال اغراض سیاسی و نظامی خود مناسب دید. وی که تا این زمان متمایل به شوروی بود با اتخاذ رویکرد همکاری با کشورهای غربی به ویژه آمریکا و فرانسه پایه های حکومت خود را تحکیم بخشید و سیاست رادیکال منطقه ای خود را کنار گذاشت و به همکاری بیشتر با کشورهای عربستان، کویت و ...روی آورد و همزمان با این تحولات گروههای معارض با جمهوری اسلامی ایران  از قبیل جبهه التحریر عربستان و جبهه التحریر اهواز و سازمان سیاسی خلق عرب را فعال کرد و گروههای مسلح را در کردستان همچون احزاب دمکرات، کومله و ... را به خدمت گرفت و با فعال کردن تمام عوامل خویش و با سازماندهی کردن برخی جوانان عرب جهت جاسوسی اطلاعات سیاسی، نظامی و اقتصادی از اوضاع ایران ، دامن زدن به اختلافات نژادی و قومی و اقدامات خرابکارانه و فاز انفجارات در نقاط مختلف به استقبال جنگ رفت.

صدام همچنین در فاصله ده سال از بدست گرفتن حکومت عراق توسط حزب بعث و بخصوص فاصله بین سالهای 1975و1980 دوران طلایی جهت، سازماندهی و تجهیز ارتش عراق با آخرین سلاحها و تجهیزات کشورهای خارجی و بخصوص اتحاد جماهیرشوروی سابق بود؛ در این راستا استعداد ارتش از 160هزار نفر به 260 هزار نفر افزایش و 80 هزار نفر نیروهای ذخیره و احتیاط به ارتش احضار شدند. بودجه نظامی افزایش و ارتش عراق در قالب 12 لشکر، 5 تیپ مستقل و 30 تیپ گارد مرزی و احتیاط سازماندهی شدند و طبق اظهارات صدام در 31/4/59 و کنفرانس طائف آماده آزادسازی و پس گرفتن جزایر سه گانه از دست ایران بوده و هجوم به ایران را برای ارتش عراق به مثابه یک پیاده روی تفریحی  دانست. در صحنه داخلی و سیاسی عراق بدلیل تنوع قومی و مذهبی ما شاهد تحولات عمده ای بودیم که این موارد صدام را در انجام تهاجم به ایران بیشتر ترغیب و تشویق کرد:

•        آمادگی نیروهای رزمی به همراه القای مداوم انگیزه های شدید قومی و ناسیونالیستی

•        برخورداری از امکانات و تجهیزات نظامی

•        سازمان نظامی وسیع و کیفی به لحاظ فرماندهی و کادر

•        طرحهای تدوین شده نظامی

•        داشتن عوامل جاسوسی و ستون پنجم و ضدانقلاب در ایران

•        دیپلماتی پرتحرک و فعال

•        حمایت تبلیغاتی رسانه های خارجی

•        برخورد قهرآمیز با هو نوع حرکت ضدحکومتی در داخل عراق و سرکوب شدید آنها

•        ذخیره لازم ارزی لازم و به دنبال آن پشتیبانی کامل از طرف کشورهای عرب منطقه

•        ایجاد موج اسلامی خواهی و صدور انقلاب اسلامی به عراق (بافت 65درصدی شیعه)

•        تنش ، بحران و تظاهرات در نقاط مخالف خصوصاً مناطق شیعه نشین و بغداد

•        دستگیری و شهادت آیت ا.... سیدمحمدباقر صدر و خواهرش بنت الهدی

•        شورش کردهای شمال عراق

•        سوء قصد علیه مسئولان بعثی در عراق که آنها را منتسب به ایران کردند.


برچسب‌ها: جنگ ایران و عراق, دفاع مقدس, جنگ عراق و ایران, جنگ تحمیلی
+ نوشته شده در  شنبه پنجم اسفند 1391ساعت 12:32  توسط زراعت پیشه  | 

هنر جنگ

دست یافتن به کمال هنر جنگ عبارت از این است که بتوان دشمن را بدون جنگ به تسلیم وادار نمود.

سون تزو ،رساله هنر جنگ،نگارش۵۰۰ سال قبل از میلاد


برچسب‌ها: سون تزو, هنر جنگ
+ نوشته شده در  شنبه پنجم اسفند 1391ساعت 12:10  توسط زراعت پیشه  | 

دفاع مقدس در یک نگاه: پیش زمینه ها

کُتِبَ عَلَیْکُمُ اْلقِتالْ وَ هُوَ کُرهٌ لَکُمْ وَ عَسی اَنْ تَکْرَهُوَا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرَ لَکُمْ      بقره 216

جنگيدن بر شما نوشته شد در حاليكه براي شما ناخوشايند است و چه بسا چيزي را ناگوار شماريد در حاليكه براي شما خير است .

جنگ پدیده ای نامطلوب وقرین با خسارات جانی ومالی می باشد. ولی درعین حال همواره یکی از منابع کسب تجربه وعبرت آموزی وتکامل بشرنیز بوده است. بخصوص زمانی که جنبۀ دفاعی داشته ومشروع باشد بطوریکه درآیۀ صدر مبحث نیز برنتایج مفید وخیر چنین جنگی تأکید شده است.

انقلاب اسلامی مردم ایران پس از اوج گیری در سالهای 57-56 در 22 بهمن 1357به پیروزی رسید و سبب حاکمیت نظام جمهوری اسلامی در ایران شد که وضعیت تازه ای در منطقه و جهان پدید و عواقبی را در پی داشت. جدایی ایران از بلوک غرب در نظام دو قطبی و اعلام استقلال کامل در نظام بین المللی و خروج از دایره وابستگان آمریکا در همسایگی اتحاد جماهیرشوروی، محسوسترین تبعات این انقلاب بود، علاوه بر این استقلال یکی از کشورهای منطقه خلیج فارس آن هم کشوری که دارای بیشترین ساحل در این منطقه است و تأثیرگذاری قطعی این امر در سرنوشت نفت ارائه الگویی جدید برای مبارزه با استبداد، رهایی یک ملت از وابستگی و کسب استقلال وآزادی در مهم ترین منطقه نفت خیز جهان (که دولت های آن فاقد مشروعیت مردمی بودند) ،ارائه ایدئولوژی جدید برای مبارزه با اسرائیل در وضعیتی که ایدئولوژی های گذشته ناتوانی خود را برای مقابله با اسرائیل نشان داده بودند، بخشی از نتایج پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود که نظام بین المللی نمی توانست در مورد آن بدون واکنش باقی بماند؛ خصوصاً از آمریکا و هم پیمانان منطقه ای آن در خاورمیانه بیشترین واکنش ها انتظار می رفت که  بروز بحران های متعددی و گسترده پی در پی داخلی، افزایش حضور ناوهای آمریکایی در خلیج فارس با هدف پرکردن خلاء امنیتی ناشی از سقوط ژاندارم منطقه (شاه ایران)، تشکیل نیروی واکنش سریع در ارتش آمریکا بمنظور حضور سریع در مناطق بحرانی، پذیرش شاه در آمریکا، بحرانهای تجزیه طلبانه، واقعه طبس، کودتای نوژه و در نهایت تهاجم عراق به ایران و تحمیل جنگی هشت ساله به ایران از شرایط ویژه جهت مقابله با انقلاب اسلامی بود.

مرزهای ایران و عراق و نقاط متصرف شده در طی هشت سال دفاع مقدس توسط طرفین درگیر

مرزهای ایران و عراق و مناطق تصرف شده توسط طرفین در طول هشت سال نبرد

 


برچسب‌ها: دفاع مقدس, جنگ ایران و عراق, جنگ عراق و ایران, جنگ تحمیلی
+ نوشته شده در  سه شنبه یکم اسفند 1391ساعت 14:8  توسط زراعت پیشه  |